XC-Sjælland

Andre drager

 

Andre typer fly i klubben

WillsWing Sport 2

WillsWing Sport2

WillsWing Sport2 er en unik mellemstadie drage med god performance og lette styreegenskaber. Alle taler godt om Sport2 og med rette.

Senest er der kommet en Sport3, hvor de har forbedret den yderligere. Bl.a. ved af afstive bagkanten noget mere, således at topfarten er øget.

Den har ligeledes fået gode anmeldelser.

Her forklarer konstruktøren, hvad der er ændret på 3’eren:
https://www.youtube.com/watch?v=LDfQg5b25tE 

Atos VQ

Atos VQ

En Atos er en speciel form for hangglider idet den styre krængningen med luftbremser til forskel for almindelige flex-vinger hvor det er vægtforskydningen der gør det.

 

Atos VQ har ekstremt god glidetal, da vingefanget er 14m bred og tynd, i stil af et svævefly. På trods af den avancerede konstruktion kan den pakkes ud og ind hurtigere end alternative højtydende flex-vinger.

Med en Atos kan du næsten være sikker på at fange termikken i første forsøg og blive i oppe i luften.

 

Vores mest aktive instruktør i klubben flyver denne Atos, ofte også i kombination med en Motor af typen Mosquito, som er en 14hk totaktsmotor indbygget i et seletøj man kan koble på dragen.

 

For flere informationer kig her:
https://www.air-atos.de/copy-of-vrs-light

Icaro Laminar Z10

Icaro Laminar Z10

Icaro Laminar Z10 er en topperformance drage. Disse er kendetegnet ved ikke at have “kingposten” på toppen af drage til af afstive konstruktionen, men i stedet er vingerørerne inden i dragen lavet at stærkt kulfibermateriale for at kompensere for de manglende wire på toppen.

 

Fordelen er mindre luftmodstand, hvilket har meget at sige, når man skal flyve termik og gå på glid mellem boblerne.

Icaro er et europæiske mærke, og meget udbredt herhjemme. I USA flyver man tilsvarende mere WillsWing da dette er amerikansk (dog nu flyyet til Mexico).

Se mere her:
https://www.icaro2000.com/Products/Hanggliders/Laminar/Laminar.htm

Swift

Swift Hangglider

Swift’en er en rorstyret hangglider. Den har luftbremser på vingerne til at dreje med ligesom en Atos, men inde i kabinen er luftbremserne koblet til en rorstang.

 

Swift’en har et enormt glidetal på 27:1 ved 70 km/t.

 

Den kan også fås med EL-motor.

 

Læs og se mere her:
https://aeriane.com/links/

 

og se denne fede video:
https://www.youtube.com/watch?v=6XKBHTuNoNI